Saturday, August 8, 2009

Anonym på nätet

Så. Har satt upp en anonym blogg. Inte för att jag förväntar mig vara så kontroversiell, men för att lära mig hur man gör. Och helt enkelt för att jag vill det.

En helt anonym blogg fixar man genom att installera TOR och privoxy, regga en gratis email från hide my ass punkt com och sedan denna bloggen. Så för närvarande är jag 100% anonym.

Men TOR räcker inte för att förbli anonym. Det är så lätt att läcka information om sig själv om man inte tänker efter. Exempelvis om jag säger att jag besökt Madagaskar, så kan man genom passagerarloggar från flyg redan ringa in mig till relativt få kandidater.

Ett annat sätt att göra bort sig är att länka friskt till källor och andra intressanta sidor. En myndighet som har ens surfhistorik (läs: FRA) kan då lätt ringa in vem som har besökt de länkade sidorna och på så sätt ta reda på vem man är.

Det går ibland att identifiera skribenter genom sin stil att skriva, genom de formuleringar och ordval som görs. Det var ju så unabombaren åkte fast tex. Detta är jättesvårt att skydda sig emot, och en dag kommer datorprogrammen kunna göra bra gissningar på skribenters identiteter.

Till sist: vad slött TOR kan vara.

No comments:

Post a Comment